• Tryggö

2 kilometer
1,5 timmar
Nötö

Lockar en mer äventyrlig vandring? Blicka i så fall söderut. Strax nedanför Ramsvikslandet ligger Tryggö. Här hittar du förutom vacker natur också en grotta och en mäktig vikingagrav på toppen. Vandringen blir spännande redan från start – för att ta dig hit måste du vada över ett grunt sund.

Det här är en tur som bjuder mer på upplevelser än regelrätt vandring. Barn brukar älska den! Det finns ingen enhetlig led att följa, utan flera olika ledmarkeringar. Ha med dig den här beskrivningen, var uppmärksam på plats och se avsaknaden av tillrättalagda stigar och skyltar som en del av tjusningen 🙂

Så hittar du starten
Starta vid Nötö parkeringsplats, nedanför Haby. Fortsätt ytterligare en bit söderut efter parkeringen. Strax före ett par röda hus ser du en grusväg som går brant upp i bergen till höger. Följ den. När du kommer till toppen följer du stigen som svänger åt vänster. Kika nu efter trästolpar. De markerar leden till Tryggö.

Snart ser du ett litet hus med ett vitt staket. Styr ditåt och gå in genom grinden till betesmarkerna (kom ihåg att stänga grinden så inga djur slinker iväg åt fel håll!) Ledmarkeringarna slingrar iväg åt vänster och sedan ner mot sundet mellan Ramsvikslandet och Tryggö. Dags att snöra av sig skorna och dra upp byxorna! Men lugn, här blir sällan mer än 15-20 cm djupt vatten.

En grotta tillräckligt stor för flera familjer
Vada snett över. På andra sidan visar en skylt mot ”Röset” vägen mot Kung Tryggves grav. Nu följer du neon-gröna markeringar på träd och pinnar. Det gäller att vara lite uppmärksam för att hitta rätt. I tallskogen gör leden en skarp sväng åt höger. I skogen, ett tiotal meter innan sluttningen med rullsten upp mot röset korsar leden en gammal skogsväg. Om du vill göra en avstickare till grottan gör du det nu. Ta av leden till vänster på skogsvägen och följ den. När du kommer ner till havet tar du höger och följer strandlinjen. Efter ungefär hundra meter, precis före stenbryggan, tar du höger uppför den steniga slänten. Gå ytterligare ungefär 70 meter så kommer du fram till grottan. Den är stor, har tre öppningar och plats för flera familjer, så här kan man vara många upptäckare åt gången. När du tittat färdigt på grottan kan du antingen gå tillbaka samma väg som du kom och fortsätta leden vid den skarpa svängen i tallskogen. Eller så kan du gå direkt upp till bronsåldersröset på toppen. Koordinater (DD) till Tryggö-grottan: 58.392677, 11.237437

Det mäktiga bronsåldersröset
Om du struntar i grottan fortsätter leden, via den skarpa högersvängen i tallskogen, att följa de neongröna markeringarna. Efter en sänka med ett vitt hus går leden uppåt över stora stenbumlingar. Snart ser du ett mäktigt stenröse på öns topp. Det är från bronsåldern och 2500-3500 år gammalt. Under en undersökning 1923 hittades en gravkista i rösets mitt, byggd av flata stenar. Sägnen säger att vikingakungen Tryggve ligger begravd här efter att ha blivit mördad av sin kusin i ett bakhåll. Läs mer om mordet på Kung Tryggve i vår lista över Sevärdheter.

Spår från en annan tid
Njut av utsikten och strosa omkring på ön. Tryggö bär spår från en tid när människor levde av det som fanns här. Gamla åkermarker, slåtterängar och betesmarker syns fortfarande och vid vattnet ligger en gammal stensatt kajplats. Gamla husgrunder finns kvar, bland annat efter ett trålbinderi. De flesta av husen byggdes i slutet av 1800-talet.

När du känner dig färdig med turen går du samma väg tillbaka igen.